Se frågor och svar nedan.
Se frågor och svar nedan.
SEAT MÓ 125 är tyst, bekväm och ergonomisk. Den förorenar inte, klarar alla typer av vägar och behöver ett minimum av underhåll. Inte bara accelererar den snabbare än en 125 cc-scooter med förbränningsmotor, den gör det utsläppsfritt, tyst och utan vibrationer. Det gör att körningen blir stabilare och att du kan spara upp till 85% (jämfört med vad du skulle behöva lägga på en med förbränningsmotor).
SEAT MÓ 125 är klassad som en lätt motorcykel, vilket innebär att du behöver ha något av följande körkort:
A, A1 eller A2.
En SEAT MÓ elscooter är helt eldriven, vilket också innebär att den behöver mindre underhåll (när det gäller däck och bromsar). I pengar betyder det att du kan spara in ca 2.250:-/år var 5.000:e km du kör.
Scooterns elförbrukning ligger på ca 5,84 kWh/100 km. Och eftersom snittpriset per kWh under lågpristid är ca 1,20 kr, kommer en SEAT-scooter endast kosta ca 7,03 kr per 100 körda kilometer. Jämför detta med bränsleförbrukningen för en motsvarande scooter med förbränningsmotor som ligger på 4 liter/100 km. Med ett snittpris för bensin på 14,56 kr/l skulle du då behöva betala 58,23 kr/100 km.
SEAT MÓ levereras som standard med flera avancerade funktioner. Hit hör t.ex. Full LED-belysning för bättre säkerhet och sikt. Plus utsläppsfri körning med eldrift med en räckvidd på upp till 137 km och snabb acceleration: 0 till 50 km/h går på kvicka 3,9 sek. Och med 3 körlägen och en backväxel, har du alltid full kontroll när du kör.
SEAT MÓ har ett hjulförsett batteripack som gör det enkelt att koppla loss och ta med till laddstället. Fulladdat ger batteriet en räckvidd på upp till hela 137 km.
Rent allmänt tar det ca 6 timmar att ladda ett helt urladdat batteri fullt igen – men vi rekommenderar inte att man laddar ur batteriet helt eftersom det alltid är bättre att ladda det under resan – på så sätt behöver man aldrig få batteriet urladdat. Det går då också snabbare att ladda samtidigt som det hjälper till att förlänga batteriets livslängd.
*OBS! Batteriet måste laddas minst 1 gång per månad, annars upphör garantin att gälla.
SEAT MÓ 125 har ett hjulförsett batteri, så det är enkelt att ta ur och ladda var som helst om man har tillgång till ett vanligt eluttag. *Någon speciell kontakt eller kabel behövs ej.
Du kan också ladda batteriet då det sitter på plats i scootern. Man ansluter då batteriet till ett vanligt uttag via SCHUKO-kabeln, som har en jordad stickpropp.
Batteriet i SEAT MÓ 125 är tillverkat i enlighet med europeiska kvalitetsstandarder och kommer att ha 97% av sin kapacitet kvar även efter 500 laddcykler.
Du kan ta din SEAT MÓ 125 till valfritt SEAT-center som säljer scootern. Om du får några problem med den, kan den ersättas eller repareras på en gång.
Ja, scootern omfattas av en garanti på 2 år, och batteriet har en garanti på 4 år.
*OBS! Batteriet måste laddas minst 1 gång per månad, annars upphör garantin att gälla.
Kontakta din närmaste återförsäljare:
Ja, SEAT MÓ eScooter 125 har en inbyggd telekommunikationsenhet som visar realtidsdata om din scooter direkt på din smartphone. Med My SEAT MÓ-appen kan du få meddelanden och även använda din telefon som nyckel – praktiskt när du är på språng.
Ladda ner appen My SEAT MÓ från din app store.
Appen My SEAT MÓ ger dig tillgång till realtidsinformation om din scooter, t.ex. om var den befinner sig, batterinivån och beräknad räckvidd (km). Få meddelanden om rörelser och larm om batteriets status. Använd din telefon istället för nyckeln för att starta/stänga av motor och att öppna sitsfacket. Appen vidareutvecklas hela tiden, så håll dig uppdaterad här på vår webplats.
Du kan ladda ner My SEAT MÓ-appen från Apple App Store eller Google Play Store.
Det enda du behöver ha är en smartphone med ett mobilabonnemang som även omfattar datatrafik. Ladda ner appen för att registrera dig och skapa ett konto. Följ sedan instruktionerna i appen för att para ihop din scooter med din smartphone. För att göra processen så säker som möjligt, kommer appen att be dig göra inställningarna i nära anslutning till din scooter för att utföra ett par enkla uppgifter. Både din telefon och ditt fordon behöver ha nätverkstäckning vid ihopparandet.
Nej, SEAT MÓ eScooter 125 har en inbyggd enhet som har en separat uppkoppling, fristående från din mobiltelefons.
Nej inte för närvarande, men vi jobbar på det. Kontakta oss gärna om det här är en funktion som är viktig för dig.
Inte än, men om du vill kan du öppna ditt konto på flera olika enheter.
Om du har några frågor om SEAT MÓ eScooter 125 eller My SEAT MÓ-appen, ring SEAT:s kundtjänst eller vänd dig till närmaste SEAT-återförsäljare.
VIN (Vehicle Identification Number eller ”chassinummer”) är ett unikt ID-nummer (17 tecken) för din SEAT. Du finner VIN-numret i bilens registreringsbevis och längst ned till höger på vindrutan (sett utifrån). Du behöver detta VIN-nummer för att kunna ansluta din bil och för att lägga upp din SEAT CONNECT-profil.
En S-PIN är en 4-siffrig kod som skapas för ditt SEAT ID vid registreringen. Du behöver denna kod för att kunna låsa/låsa upp din bil på distans och för att fjärrstyra klimatanläggningen.
Efter att du skapat ditt SEAT ID, kommer du att få ett meddelande via e-post som ber dig att verifiera ditt konto. Ibland kan det ta ett par minuter innan e-postmeddelandet med bekräftelsen når din inbox. Öppna detta e-postmeddelande och klicka på länken i det för att bekräfta ditt konto. Länken tar dig till MySEAT-portalen, där du kan logga in med ditt SEAT ID. När du nu registrerat dig, behöver du bara lägga till din bil och koppla den till ditt användarkonto för att få tillgång till alla SEAT CONNECT-tjänster.
Om du inte får något bekräftelsemail (glöm inte att också kontrollera i skräppostmappen), kontakta CONNECT Kundservice på 00800 4000 20 20 eller seatdigitalsupport@seat.es så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig.
För att kunna använda SEAT CONNECT, måste du koppla en bil till ditt användarkonto. Gör så här: Logga in på webbplatsen my.seat och mata där in bilens VIN-nummer (Vehicle Identification Number = chassinummer). Du kommer då att få en 8-siffrig registreringskod (”ihopparningskod”) som du måste mata in i din bils navigationssystem för att slutföra sammankopplingen (Settings (Inställningar)) -> Online Services (Onlinetjänster) -> Register (Registrera).
Se först till att du har följande:
Om inget av ovanstående löser problemet – kontakta CONNECT Kundservice på 00800 4000 20 20 eller seatdigitalsupport@seat.es , eller din återförsäljare.
Om du inte registrerar och aktiverar SEAT CONNECT-tjänsterna fullt ut, kan du endast använda lagstadgade tjänster (Nödsamtal/Emergency call).
SEAT upprätthåller en databas med alla personuppgifter som kunderna tillhandahåller samt även annan information som krävs för att kunna erbjuda alla SEAT CONNECT-tjänsterna, som fordonsdata och geolokalisering. Alla data som användandet av SEAT CONNECT genererar, tillhör kunden. Användande av data är därför förbehållet kundens uttryckliga medgivande för detta.
Allt användande av data sker i överensstämmelse med EU:s Data Protection Regulation (”GDPR”). För mer information, se ”SEAT CONNECT – sekretesspolicy”.
Lägg märke till att alla data används uteslutande av SEAT och dess distributions- och tjänstepartners. Data delas ej med tredje part i kommersiellt syfte, och oftast hålls uppgifterna anonyma (icke-anonyma data används endast då så krävs). I sådana fall behandlar SEAT uppgifterna med beaktande av strikta säkerhetsföreskrifter.
Bilmodellen måste vara någon av följande:
SEAT CONNECT kommer att finnas tillgängligt i Tyskland, Belgien, Tjeckien, Danmark, Finland, Norge, Sverige, Frankrike, Storbritannien, Irland, Österrike, Schweiz, Italien, Spanien, Portugal, Polen, Ungern, Grekland, Cypern, Nederländerna, Luxemburg, Bulgarien, Rumänien, Kroatien, Slovenien, Malta, Slovakien, Andorra, Estland, Lettland, Litauen, Serbien, Albanien, Nordmakedonien, Bosnien och Hercegovina, Ukraina, Montenegro samt Gibraltar.
Hur lång den kostnadsfria prövoperioden är varierar beroende på land och utrustningsnivå, men är alltid minst 12 månader. Tjänstens längd är kopplad till din bil och finns angiven på ditt användarkonto. När prövoperioden löpt ut, behöver du förnya tjänsten för att kunna använda den.
Se nedan för information om prenumerationsavgifter och löptider:
*Finns till alla modeller utom SEAT Ateca med radiosystem
Aktivering i bilen gör att du kan registrera din bil (medan du sitter i bilen) och länka den till ditt SEAT ID så att du kan börja använda SEAT CONNECT-tjänsterna.
En ”registreringsassistent” hjälper dig att skapa ditt SEAT ID i bilen, att logga in och att knyta bilen till kontot och sedan lägga till den i Garaget. Under denna enkla registreringsprocess har du tillgång till all nödvändig juridisk information (GTC, sekretesspolicy) och kan acceptera SEAT CONNECT-avtalet.
Kontrollera först att din SEAT har en aktiv internetuppkoppling och att den registreringskod du använder fortfarande är giltig (registreringskodens giltighetstid är 1 år). Om detta inte skulle lösa problemet, försök med att radera bilen i ditt Garage på MySeat-portalen och sedan lägga in bilen den på nytt. Du kommer då att få en ny registreringskod som du matar in i bilen.
Du kan välja och byta mellan olika privatlägen via ”Service Management” och ”Control Centre” i infotainmentsystemet.
Om du blivit av med din enhet, kan du byta lösenord på MySEAT-portalen via en annan enhet. Det nya lösenordet kommer att krävs för att kunna använda SEAT CONNECT-tjänster. För ytterligare säkerhet, kan man ändra i appens inställningar så att man måste skriva in lösenordet på nytt efter 5, 10 eller 15 minuters inaktivitet på kontot.
Kontrollera först att du har den senaste versionen av appen installerad på din smartphone. Gå in på Apple App Store eller Google Play Store och se om det kommit någon ny version, och installera den i så fall.
Om du ändå skulle ha problem med att logga in på ditt SEAT CONNECT-konto, kan du gå till SEAT ID-portalen och använda den e-postadress du angav när du registrerade dig, ditt användarnamn eller mobiltelefonnummer för att återställa ditt lösenord. Om problemet ändå skulle kvarstå, kontakta CONNECT Kundservice på 00800 4000 20 20, eller mejla till seatdigitalsupport@seat.es, så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig.
Ja, genom att gå till Infotainment-menyn i bilen, under "Användare" och trycka på "Radera användare / Återställ till fabriksinställningar". All din data kommer att raderas från bilen och från SEAT-backend. Denna process är ett krav vid överlåtelse av äganderätt.
FastLane