Kundservice 2020.21.0.0 SE/SV

SEAT CONNECT

Lev enklare, lev bättre.

Allt är anslutet. Din SEAT. Din värld. SEAT CONNECT, alltid nära till hands. Så som det ska vara.

SEAT CONNECT App


Praktiska fördelar.

Smidigt synkade.

Via SEAT CONNECT-appen, MySEAT-portalen eller ditt infotainmentsystem kan du hantera allt; från säkerhetsfunktioner till fjärråtkomst och infotainment online. Gör livet lite enklare.

SEAT CONNECT App

Safety & Service*

Alltid på. Alltid trygg.

Att vara fullt uppkopplad betyder full trygghet. Var du än är.

  • Emergency Call ringer automatiskt upp räddningstjänsten om systemet registrerat att en olycka inträffat.
  • Behöver du hjälp trycker du på knappen Breakdown Call så kommer du till vår kundtjänst.
  • Få svar på dina frågor och funderingar genom att trycka på knappen Customer Care.
  • Är det dags för översyn av din bil använder du dig enkelt av ”Boka service” för att få kontakt med din SEAT-verkstad.

Fjärråtkomsttjänster

I förarsätet. Överallt.

Nu kan du smidigt göra det som behöver göras – på distans direkt via din smartphone.

  • Lås och lås upp bilen.*
  • Kolla lyset, dörrarna och ventilationen.
  • Parking Position visar dig var din bil står parkerad.
  • Få varningsmeddelanden om någon försöker bryta sig in i din bil.*

Infotainmenttjänster online*

Lägg världen för dina fötter.

Med full uppkoppling och smidig tillgång till allt du någonsin kan tänkas behöva på resan – direkt via bilens infotainmentsystem.

  • Trafikinformation online och realtidsuppdatering av vägförhållandena.
  • Hitta närbelägna parkeringsplatser och mackar.
  • Färdvägsberäkning online.
  • Röststyrning med naturligt tal för att aktivera navigation, radio och media.

Registrering

Skapa ett SEAT ID

Ladda ned SEAT CONNECT-appen eller gå till My SEAT-portalen för att skapa ditt SEAT ID så kan du börja använda de uppkopplade SEAT CONNECT-tjänsterna.

Så registrerar du dig

Anslut din smart-phone till din SEAT.

Om du ställer in SEAT CONNECT för en SEAT Leon, Ibiza, Arona, Ateca eller Tarraco** – följ de enkla steg som visas här.

Så gör du…

Koppla upp din SEAT Mii electric.

Gå till My SEAT-portalen och använd ditt SEAT ID för att aktivera e-SIM-kortet. Slutför sedan din registrering via SEAT CONNECT-appen eller My SEAT-webbportalen.

Mer om SEAT CONNECT

FAQs


VIN (Vehicle Identification Number eller ”chassinummer”) är ett unikt ID-nummer (17 tecken) för din SEAT. Du finner VIN-numret i bilens registreringsbevis och längst ned till höger på vindrutan (sett utifrån). Du behöver detta VIN-nummer för att kunna ansluta din bil och för att lägga upp din SEAT CONNECT-profil.

En S-PIN är en 4-siffrig kod som skapas för ditt SEAT ID vid registreringen. Du behöver denna kod för att kunna låsa/låsa upp din bil på distans och för att fjärrstyra klimatanläggningen.

Efter att du skapat ditt SEAT ID, kommer du att få ett meddelande via e-post som ber dig att verifiera ditt konto. Ibland kan det ta ett par minuter innan e-postmeddelandet med bekräftelsen når din inbox. Öppna detta e-postmeddelande och klicka på länken i det för att bekräfta ditt konto. Länken tar dig till MySEAT-portalen, där du kan logga in med ditt SEAT ID. När du nu registrerat dig, behöver du bara lägga till din bil och koppla den till ditt användarkonto för att få tillgång till alla SEAT CONNECT-tjänster.

Om du inte får något bekräftelsemail (glöm inte att också kontrollera i skräppostmappen), kontakta SEAT Kundservice så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig.

För att kunna använda SEAT CONNECT, måste du koppla en bil till ditt användarkonto. Gör så här: Logga in på webbplatsen my.seat och mata där in bilens VIN-nummer (Vehicle Identification Number = chassinummer). Du kommer då att få en 8-siffrig registreringskod (”ihopparningskod”) som du måste mata in i din bils navigationssystem för att slutföra sammankopplingen (Settings (Inställningar)) -> Online Services (Onlinetjänster) -> Register (Registrera).

Se först till att du har följande:

  • Bra internetsignal och bra datauppkoppling
  • Korrekt VIN-kod för din bil
  • En modell som är kompatibel med de önskade tjänsterna
  • En giltig licens för tjänsten (i tillämpliga fall)

Om inget av ovanstående löser problemet – kontakta din återförsäljare eller vår kundservice.  

Om du inte registrerar och aktiverar SEAT CONNECT-tjänsterna fullt ut, kan du endast använda lagstadgade tjänster (Nödsamtal/Emergency call).

SEAT upprätthåller en databas med alla personuppgifter som kunderna tillhandahåller samt även annan information som krävs för att kunna erbjuda alla SEAT CONNECT-tjänsterna, som fordonsdata och geolokalisering. Alla data som användandet av SEAT CONNECT genererar, tillhör kunden. Användande av data är därför förbehållet kundens uttryckliga medgivande för detta. 

Allt användande av data sker i överensstämmelse med EU:s Data Protection Regulation (”GDPR”). För mer information, se ”SEAT CONNECT – sekretesspolicy”.

Lägg märke till att alla data används uteslutande av SEAT och dess distributions- och tjänstepartners. Data delas ej med tredje part i kommersiellt syfte, och oftast hålls uppgifterna anonyma (icke-anonyma data används endast då så krävs). I sådana fall behandlar SEAT uppgifterna med beaktande av strikta säkerhetsföreskrifter.

Bilmodellen måste vara någon av följande:

  • SEAT Mii electric
  • SEAT Leon tillverkade fr.o.m. maj 2020
  • SEAT Arona, Ateca, Ibiza eller Tarraco tillverkade fr.o.m. september 2020

SEAT CONNECT kommer att finnas tillgängligt i Tyskland, Belgien, Tjeckien, Danmark, Finland, Norge, Sverige, Frankrike, Storbritannien, Irland, Österrike, Schweiz, Italien, Spanien, Portugal, Polen, Ungern, Grekland, Cypern, Nederländerna, Luxemburg, Bulgarien, Rumänien, Kroatien, Slovenien, Malta, Slovakien, Andorra, Estland, Lettland, Litauen, Serbien, Albanien, Nordmakedonien, Bosnien och Hercegovina, Ukraina, Montenegro samt Gibraltar. 

För senaste information om tillgängligheten i just ditt land, gå in på MySEAT-webbportalen: my.seat

Hur lång den kostnadsfria prövoperioden är varierar beroende på land och utrustningsnivå, men är alltid minst 12 månader. Tjänstens längd är kopplad till din bil och finns angiven på ditt användarkonto. När prövoperioden löpt ut, behöver du förnya tjänsten för att kunna använda den.

Se nedan för information om prenumerationsavgifter och löptider:

  • SEAT CONNECT för Radio (Safety & Service och fjärråtkomstfunktioner).  Prenumeration 1 år: 50€ eller prenumeration 2 år: 85€
  • SEAT CONNECT för Navi (Safety & Service, fjärråtkomst samt uppkopplade infotainment-tjänster och infotainment-appar*). Prenumeration 1 år: 135€ eller prenumeration 2 år: 225 €

*Finns till alla modeller utom SEAT Ateca med radiosystem

Aktivering i bilen gör att du kan registrera din bil (medan du sitter i bilen) och länka den till ditt SEAT ID så att du kan börja använda SEAT CONNECT-tjänsterna. 

En ”registreringsassistent” hjälper dig att skapa ditt SEAT ID i bilen, att logga in och att knyta bilen till kontot och sedan lägga till den i Garaget. Under denna enkla registreringsprocess har du tillgång till all nödvändig juridisk information (GTC, sekretesspolicy) och kan acceptera SEAT CONNECT-avtalet.

Kontrollera först att din SEAT har en aktiv internetuppkoppling och att den registreringskod du använder fortfarande är giltig (registreringskodens giltighetstid är 1 år). Om detta inte skulle lösa problemet, försök med att radera bilen i ditt Garage på MySeat-portalen och sedan lägga in bilen den på nytt. Du kommer då att få en ny registreringskod som du matar in i bilen.

Du kan välja och byta mellan olika privatlägen via ”Service Management” och ”Control Centre” i infotainmentsystemet.

Om du blivit av med din enhet, kan du byta lösenord på MySEAT-portalen via en annan enhet. Det nya lösenordet kommer att krävs för att kunna använda SEAT CONNECT-tjänster. För ytterligare säkerhet, kan man ändra i appens inställningar så att man måste skriva in lösenordet på nytt efter 5, 10 eller 15 minuters inaktivitet på kontot.

Kontrollera först att du har den senaste versionen av appen installerad på din smartphone. Gå in på Apple App Store eller Google Play Store och se om det kommit någon ny version, och installera den i så fall.

Om du ändå skulle ha problem med att logga in på ditt SEAT CONNECT-konto, kan du gå till SEAT ID-portalen och använda den e-postadress du angav när du registrerade dig, ditt användarnamn eller mobiltelefonnummer för att återställa ditt lösenord. Om problemet ändå skulle kvarstå, kontakta SEAT Kundservice så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig.

*Finns ej för Mii electric

**SEAT Leon fr.o.m. maj 2020 Ibiza, Arona, Ateca, Tarraco från september 2020.

Bygg din SEAT

Bygg din SEAT

Hitta Återförsäljare

Hitta Återförsäljare

Boka Provkörning

Boka Provkörning

SEAT Tillbehör

SEAT Tillbehör

Assistans

Assistans